FacebookTwitter

MVO-communicatie voor Landal GreenParks

on 16 jul 2019 in Landal GreenParks, Redactionele content, Websites

Landal GreenParks is supergoed bezig op het gebied van duurzaamheid. Hoe communiceer je daarover, op zo’n manier dat gasten, investeerders, leveranciers en de maatschappij een helder totaalbeeld krijgen? Daar heb ik met Landal aan gewerkt.

 

Mijn rol en het resultaat

 
Ik had de rol van communicatie-adviseur, sparringpartner en copywriter. Het resultaat is een nieuwe structuur voor alle activiteiten, een duurzaamheidspropositie en een website met redactionele content.

 
 

 
 

Ordening en structurering van MVO-activiteiten

 
De duurzame activiteiten van Landal lopen enorm uiteen in soort en impact: van afbreekbare frietbakjes tot de 100% groene energie-inkoop van alle parken. Het eerste wat ik heb gedaan, is de waslijst aan activiteiten ordenen.
 

Zo zijn we gekomen tot 3 thema’s: natuur, mens en klimaat. Onder elk thema vallen zo’n 5 deelonderwerpen. Dat geeft al een beter overzicht van waar Landal zich voor inzet.
 
 


 
 

Duurzaamheidspropositie

 
Tot aan de start van dit project werkte Landal intern met een duurzaamheidsmissie, die gericht was op ‘zero impact’. Het woord ‘impact’ wilde ik behouden.
 

Alleen: tijdens gesprekken met Landal merkte ik dat er méér gebeurt dan alleen het terugbrengen van de impact tot nul. Vandaar: ‘positieve impact’. Daarna hebben we de koppeling met de core business erin verwerkt: onvergetelijke vakanties.

 
 

Voorhoedepositie

 

Communiceren over die positieve impact past bij de voorhoedepositie die Landal heeft op het gebied van duurzaamheid. De echt vooruitstrevende merken denken groter dan alleen ‘zero impact’.

 
 

Content over duurzaamheid

 
Daarna heb ik de copy geschreven voor de website, die fungeert als ‘levend’ duurzaamheidsverslag. Zo’n 80 A4’tjes heb ik in eerste instantie geschreven, gebaseerd op input uit alle delen van de organisatie. Zodra er een nieuw resultaat is bereikt, komt er een artikel bij op de site.

 
 

 
 

Tone of voice

 

De tone of voice bij communicatie over MVO is een interessant vraagstuk. Je wilt als merk ver blijven van een hysterische greenwashing-toon. Ook een belerende toon werkt niet. Daar roep je alleen maar weerstand mee op.

 
 

Geen opschepperij 

 

Specifiek voor Landal waren dit mijn overwegingen: het past bij zo’n Nederlands merk om nuchter te zijn. Geen opschepperij dus. Aan de andere kant zijn er wel prestaties om oprecht trots op te zijn. Verder hebben we te maken met een breed publiek, van B1-taalniveau tot aan C2.

 
 

Concreet en helder 

 

Het resultaat is een toon waarin elk van de 3 pijlers een omschrijving heeft in de vorm van een zo concreet mogelijk doel in heldere bewoordingen. Zo laat Landal zien dat er niet zomaar wat groene keuzes worden gemaakt, maar dat het merk zich serieus committeert aan een specifiek resultaat.

 
 

Toon van een manifest 

 

De toon van de teksten op de site gaat richting die van een manifest. Daarmee laat Landal zien dat het nodig is om al deze stappen te zetten, zonder belerend te zijn. In elk artikel heb ik zoveel mogelijk uitgevraagd wat de concrete impact van elke maatregel is, en die vertaald naar een boodschap die voor iedereen helder is, van weekendgast tot investeerder.
 
 

Eerlijk over verbeterpunten

 

Op mijn aanraden besteedt Landal ook aandacht aan verbeterpunten. Zo vormt Landal een welkome uitzondering in de markt wat betreft MVO-communicatie. Er zijn namelijk nog maar weinig merken die het aandurven om hier open over te zijn. Terwijl je juist daarmee bewijst dat je er integer in staat als merk.
 
 

Sitecopy over palliatieve zorg